Home » Marketing Nieuws » Hoe zet u social media in voor internet marketing?

Hoe zet u social media in voor internet marketing?

Wilt u meer links naar uw site? Denk dan ook aan social media. U schrijft blogs op uw eigen site en maakt gastblogs. Dit kost tijd en geld, hoe haalt u hieruit het hoogste rendement?  Haal de waarde uit uw blogs en verspreid ze via social media! Hoe krijgt u een groter bereik?

Waarom artikel marketing?

Artikel marketing is het generen van links naar uw eigen site met als doel uw positie in de zoekmachine in de onbetaalde (organische) resultaten te vergroten. Hoe meer relevante links vanuit andere sites naar uw site des te beter de ranking bij Google. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Het is een tijdrovend werk om allerlei webmasters van relevante site aan te schrijven en te vragen om een link. Het is ook maar de vraag of ze hiervoor open staan. Een andere manier is zorgen  voor unieke objectieve informatie en hopen dat webmasters vanzelf een link plaatsen. Dit is nogal onzeker. Hoe zorgt u er nu voor dat meer mensen uw blogs en artikelen lezen en zo op uw website komen? Social media biedt een breed platform om uw naam te verspreiden.

Social media en artikel marketing

Social media, als organisatie kunt u er eigenlijk niet meer omheen. internet marketingUw opdrachtgevers of klanten zoeken daar naar informatie, reageren hun ergernis over producten en service daar van zich af  en vragen elkaar om input als ze een vraag hebben of op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem. De lezers van uw blog of artikel zijn bezoekers van uw site of  de site waarop u blogt. Haal alles uit uw expertise en verspreid uw boodschap ook via social media. Zorg dat er onder uw artikel  sharing buttons staan zodat een lezer heel eenvoudig uw kennis kan delen via Twitter Facebook of LinkedIn. Bent u gastblogger zorg dan dat er ook op die site knoppen staan zodat de artikelen snel op andere media te verspreiden zijn.

Doel en doelgroepen

Bepaal eerst uw doel en uw doelgroepen. Op welke plek zijn uw potentiële klanten te vinden? Zit u in B2B of de B2C business? Elk media heeft een andere manier van communiceren en vaak een andere doelgroep.

LinkedIn

LinkedIn is een puur zakelijk netwerk. U profileert zich daar met uw eigen foto en gebruikt uw eigen naam. Daarnaast kunt u ook een bedrijfspagina aanmaken waar andere leden uw bedrijf kunnen volgen. Dat is een mooie plek om nieuws te delen en uw artikelen of blogs. Houdt uw profiel up-to-date en gebruik een zakelijk foto. In de verschillende groepen kunt u ook uw expertise laten zien door te reageren op vragen. Deel ook uw blogs en artikelen in uw statusupdate. Zorg voor een goede verdeling en reageer ook op updates van anderen. Schrijft u zakelijke artikelen en blogs? Zorg dan dat de sharebutton van LinkedIn onder uw artikel staat.

Facebook

Facebook is vooral interessant als u levert aan consumenten. Maak dan een bedrijfspagina aan, die mensen kunnen liken. Zoek uw klanten en bekenden op Facebook op , vraag uw ‘vrienden’ ook om uw pagina te liken. Plaats de links naar uw artikelen en producten op uw facebookpagina. Als mensen reageren verwachten ze ook weer een reactie van u. Krijgt u negatieve feedback ? Ga daar dan op een goede manier mee om, en probeer het probleem op te lossen. Houdt uw doelgroep van winacties? Ga daar dan op in. Laat de fans van uw facebookpagina bepaalde updates delen onder hun vrienden of laat ze stemmen of een opdracht maken. Zo bereikt u steeds meer mensen en komen uw artikelen bij een grote groep mensen onder ogen. Gebruik ook een plug-in op uw site zodat bezoekers van uw site daar meteen uw facebookpagina kunnen liken.

Twitter

Twitter is snel en kort, u heeft maar 140 tekens. Dit kan lastig zijn, maar is ook juist de kracht. Gebruik een titel voor uw blog of artikel met een zoekwoord. Zorg voor een titel waar iemand meteen op klikt. Zet de URL ergens halverwege. Dit is zeker handig als iemand uw tweet weer retweet, want anders loopt u het risico dat de link naar uw site of uw gastartikel wegvalt. Plaats de tweets op verschillende tijden. In de statistieken van een programma als Hootsuite kunt u zien welke berichten het meeste gedeeld worden en met welke titel. Reageer ook op anderen en retweet berichten. Ook op social media gaat het om gunnen en als u alleen maar probeert te verkopen houdt u weinig volgers over. Laat iets van uzelf zien, deels privé dat laat ook iets van u als persoon zien. En deel uw kennis en expertise, zonder onmiddellijk iets terug te verwachten.

Google+

Google+  is een product van Google. De verwachting is dan ook dat het een belangrijke rol gaat spelen bij zoekmachine-optimalisatie. In Google+ bouwt u kringen op. Denk aan opdrachtgevers, familie, klanten etc.  U mag zelf kiezen wat voor u een handige indeling is. U deelt foto’s met familie en de updates van uw blogs met iedereen, en een paper alleen met uw klanten. Google+ werkt met +1 in plaats van likes. Hoe meer +1 een pagina op uw site of uw blog of artikel heeft, des te beter voor uw vindbaarheid . De +1 die iemand geeft worden opgeslagen bij het  profiel van de gebruiker. Ook bij Google+ heeft u net als bij Facebook meer ruimte voor tekst in uw statusupdate. En als u de links overneemt ziet u meteen de bijbehorende foto en de tekst van uw metadescription.

Hoe haalt u meer uit social media?

Voer gesprekken op social media. Wees een persoon en niet een bedrijf.  Want als er contact is delen uw vrienden, fans, kringen eerder. Retweet en deel ook updates van anderen. Reageer ook in groepen die te maken hebben met uw expertise, dit vergroot uw netwerk en deel daar vooral interessante en unieke content.  Ga ook op blogs en forums van anderen in discussie, verspreid uw expertise met een gastblog. Pas de toon van uw bericht aan per doelgroep en soort medium. Social media is een belangrijk onderdeel van uw marketing. Zorg daarom voor inhoud die waarde toevoegt.
En linkbuilding alleen kan nooit het doel van social media zijn. Deel dit bericht via de sharebuttons.

Comments are closed.