Artikelmarketing: 5 Do’s And Dont’s in 2018

Artikelmarketing: 5 Do’s And Dont’s in 2018

Een paar jaar geleden bestond artikelmarketing uit het schrijven en plaatsen van inhoud voor herdruk op artikel directories en blogsites. Het hebben van uw artikelen op andere websites was een voordeel, niet alleen voor de blootstelling aan het publiek op andere sites, maar ook in zoekmachine optimalisatie (SEO).

De laatste jaren is de effectiviteit van artikelmarketing zoals hierboven beschreven echter afgenomen. Ten eerste schreven veel mensen die deze methode gebruikten, slechte content. Mensen die artikelen nodig hadden voor hun sites gingen elders op zoek. Ten tweede heeft Google twee wijzigingen aangebracht die van invloed waren op content marketing. Google rangschikte een site met het artikel, maar zou niet evenveel aandacht geven aan hetzelfde artikel (duplicaat) op een andere site.

Vervolgens kwam de Panda update van Google. Deze bestraft websites die volgens Google van slechte kwaliteit waren of niet-gerelateerde content bevatten. Het doel was om zich te ontdoen van waardeloze SEO artikelen ten voordele van hoogwaardige content. Dit alles heeft gevolgen gehad op de effectiviteit van artikelmarketing en gast bloggen bij het opbouwen van backlinks voor SEO. Ook heeft dit ervoor gezorgd dat veel website-eigenaren zijn gestopt met het gebruik van andermans artikelen.

Echter kan het distribueren van unieke content naar andere websites nog steeds werken als marketingtool. Wanneer het goed wordt gedaan kan artikelmarketing een zeer effectieve, maar goedkope manier van het bevorderen van uw bedrijf zijn.

Hier zijn enkele stappen om artikelmarketing voor u te laten werken:

  1. Onderzoek blogs en websites in uw doelgroep die content nodig hebben.

Hoewel de site zelf niet specifiek gericht hoeft te zijn op uw niche, moet het worden gelezen door uw doelgroep en uw artikel moet hier geschikt voor zijn. Overweeg u te richten op sites die betalen voor freelance artikelen (er is geen reden om niet betaald te krijgen voor uw inspanning), maar sluit ook zeker het aanbieden van gratis artikelen niet uit. Voor de gratis artikelen ligt de response rate over het algemeen een stuk hoger.

  1. Kijk voor informatie op de site over guestblogging mogelijkheden. Veel blogs en websites hebben een link die zegt, “Blog voor ons”, “Schrijf voor ons”, “Richtlijnen” of iets dergelijks. Lees deze informatie aandachtig door. Het niet volgen van de aanwijzingen zal leiden tot afwijzing van uw artikel.
  • Als er geen richtlijnen zijn, stuur dan een e-mail naar de site-eigenaar. Veel blog- en website-eigenaren zijn open voor gastberichten, maar hebben de informatie mogelijk niet op hun website. Stuur ze een e-mail en vraag of ze artikelen meenemen. Wees duidelijk en specifiek in uw toonhoogte. Benoem niet alleen dat u in eenzelfde niche schrijft. In plaats daarvan presenteert u een paar specifieke ideeën of artikeltitels.
  • Dien uw artikel in volgens de richtlijnen van de site. Veel sites willen geen bijlagen. Sommigen willen geen links in het artikel, maar accepteren een of meer in de bio aan het eind van uw stuk. Zorg ervoor dat het een verleidelijke biografie is die lezers naar uw bedrijf lokt.

  1. Promoot uw artikel zodra het is gepubliceerd.

Er zijn verschillende redenen waarom artikelmarketing een win-win is voor u en de site-eigenaar die uw stuk publiceert. U verschijnt als expert voor het publiek van de site, plus wordt het gedeeld op de sociale media van de site, en eventueel, de e-mail lijst. De site-eigenaar krijgt geweldige kwaliteit inhoud, plus de content kan verschijnen voor uw publiek wanneer u het deelt op sociale media of lijst op uw media kit pagina. De meeste site-eigenaren verwachten dat u het artikel promoot wanneer het wordt geplaatst.

  1. Zorg ervoor dat de content exclusief is voor de site waar u het artikel naartoe stuurt.

De site-eigenaar wil het artikel niet publiceren wanneer het ergens anders ook gebruikt wordt. Hoewel Google artikelen niet kan straffen op dubbele inhoud, zullen de artikelen die verschijnen op andere sites niet goed ranken. Wil het artikel de moeite waard zijn voor de eigenaar van de site, dan moet de inhoud origineel zijn.

  1. Hoge kwaliteit content die SEO niet negeert, maar ook niet enkel gericht is op SEO.

Zoekmachines zijn een effectieve verkeersbron, dus uw artikel moet rekening houden met trefwoorden en andere schrijftactieken van SEO. Toch zal het vullen van trefwoorden of het schrijven van een artikel met weinig waarde ook niet goed rangschikken. Verder kunnen links in een artikel waarvan Google niet denkt dat het bij de site past, leiden tot een boete aan uw kant.

Er zijn veel mensen die artikelmarketing voor SEO gebruiken en hiermee resultaten willen behalen, maar vaak voldoen hun resultaten niet aan hun verwachtingen. Nu u weet waarop u moet letten bij het gebruik van artikelmarketing, zijn hier op basis van mijn ervaring, de top 5 SEO artikelmarketing fouten die u moet vermijden wanneer u echt resultaten met uw artikel inzendingen wilt behalen.

  1. Het indienen van een artikel met dezelfde titel

De titel is zeer belangrijk vanuit het oogpunt van SEO. “5 Artikelmarketing blunders” is niet hetzelfde als “Top 5 SEO artikelmarketing fouten die u moet vermijden” in de ogen van zoekmachines. En als u wilt dat uw artikel er uniek uitziet, is dit de eerste stap die u moet volgen.

Zorg ervoor dat u uw titels zo herschrijft dat er tussen de 5 en 20 verschillende versies van uw titel ontstaan. En vergeet niet om uw trefwoord in uw titel te zetten. Dit is een must wanneer u een artikel naar zowel artikel “directories” en blog netwerken inzendt. Hoewel artikel directories minder populair zijn dan een aantal jaar geleden, kan het toch voordelen brengen wanneer het goed gebruikt wordt.

  1. Een artikel indienen met een identieke bio of met dezelfde koppelingen (anchor-tekst en URL)

Wanneer u artikelen voor SEO indient, is het belangrijkste deel van uw artikel de link terug naar de pagina’s die u promoot. Als u uw artikelen indient blij blog netwerken is uw anchor link het belangrijkst. Het verzenden van hetzelfde artikel met dezelfde anchor-tekstlink naar dezelfde URL is een duidelijke footprint en zorgt ervoor dat uw artikel niet uniek is. In plaats daarvan moet u zowel de URL waarnaar u verwijst als de anchor-tekst van uw links variëren. Met één artikel kunt u meerdere pagina’s promoten, dus maak gebruik van deze mogelijkheid. Dit zal u meer links naar meer pagina’s opbrengen zonder een grotere inspanning te leveren.

  1. Te weinig artikelen insturen

Zowel wanneer u artikel naar artikel directories stuurt en wanneer u ze post op blog netwerken, moet u consequent artikelen in dienen. Het promoten van één keyword betekent dat u meerdere of artikelen zult moet indienen. Afhankelijk van het keyword kan het een uiterst competitieve markt zijn, zorg er dus voor dat u uw competitie altijd één stap vooruit bent.

Voor het gemakkelijk publiceren van artikelen is de service van ZipZoo uiterst effectief. ZipZoo biedt een ruime selectie websites waarop u uw artikelen op een makkelijke manier kunt plaatsen. Door het plaatsen van meer artikelen verhoogt zowel u uw vindbaarheid op zoekpagina’s als het vertrouwen van de klant, u krijgt meer naamsbekendheid en al deze artikelen linken weer terug naar uw website waardoor het verkeer zal toenemen. ZipZoo biedt een kosteloos proefpakket waarmee u 5 artikelen kunt plaatsen op 5 verschillende artikel websites. Schrijf u nu in, ontvang uw inloggegeven en ga meteen aan de slag om uw online zichtbaarheid te verhogen!

  1. (Promotie)artikelen schrijven die niet op spelling zijn gecontroleerd
  • Soms worden artikelen geweigerd maar heeft de schrijver geen idee waarom. Soms komt dat omdat hun artikelen promotioneel zijn en ze een product als “affiliate” Vaak worden deze artikelen door artikel-directories of blogs niet geaccepteerd.

Maar wat definieert een promotioneel artikel? Voor een artikel directory, is het een artikel dat leest als een verkoopverhaal of een artikel dat een product naam of merk vermeldt in meerdere delen van het artikel: titel, inhoud of bio (het blokje tekst onder het artikel, met informatie over de auteur/bedrijf). Als u er zeker van wilt zijn dat uw artikel niet te promotioneel is, vermeld dan gewoon de productnaam alleen in de bio. Als u bijvoorbeeld schrijft over een artikel dat software schrijft, schrijf dan een algemeen artikel over de voordelen van het gebruik van zo’n tool, en vermeld dan alleen de productnaam in de bio.

  • De tweede reden waarom artikelen kunnen worden afgewezen is omdat ze spelfouten of grammaticale fouten bevatten. Zorg ervoor dat uw schrijftaal grammaticaal correct is; het hoeft niet perfect te zijn, alleen maar correct.
  1. Het indienen van slechte “spin” artikelen

Als u artikelen naar blog netwerken stuurt, moet u deze herschrijven en “spinnen”. Anders zullen deze zeer laag scoren op het gebied van uniciteit en zullen niet worden geaccepteerd door blog eigenaren. Bovendien is het vanuit SEO-oogpunt cruciaal om unieke artikelen in te dienen. Het indienen van slecht gesponnen artikelen zal u niet goed doen, en u zult dan ook geen goede resultaten behalen met deze methode.

Veel mensen stoppen hun originele artikel in “The Best Spinner” en gebruiken de automatische herschrijf functie. Het probleem hierbij is dat de uitkomst meestal vrij slecht is. Het herschrijven en spinnen kost tijd wanneer u een kwaliteitsuitvoer wilt hebben zelfs met het gebruik van dergelijke software. Wanneer u weet dat u uw artikel gaat spinnen, schrijf uw artikel dan zo dat elke zin onafhankelijk is van de vorige of volgende zin. Dit betekent dat de volgorde van de zinnen niet uitmaakt in het grotere geheel. In het begin kan dit een hele uitdaging zijn, maar wanneer u dit vaker doet zult u zien dat het steeds makkelijker wordt.

Dit artikel is geschreven door Morgane Lewy van Sortlist.nl, wij van ZipZoo zijn hem dan ook erg dankbaar voor deze bijdrage zodat jij als lezer een beter inzicht krijgt over het nut van artikel marketing en hoe je dit het beste toepast voor jouw onderneming.

Back to top